Vecka 39

Vecka 39 (38+0)
 
Bebisen: Barnet väger omkring 3400 gram, och är ungefär 50 cm långt. Det fyller ut hela magen och är ganska tungt. Många blivande mammor längtar intensivt efter att graviditeten ska vara över. Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältningssystemet och celler från tarmväggen. Barnet är nu förberett för sin födelse. Det har fått mycket näring och även skydd mot vissa sjukdomar genom att det har fått moderns antikroppar. De kommer att skydda barnet den första tiden innan det har bildat egna.
 
Kroppen: Bestäm dig för att du är klar att föda ditt barn! Nu är du klar med förberedelser och du är redo. Känslomässigt känner man ofta blandade känslor, man är otålig samtidigt som man kan känna rampfeber.
Livmodertappen har i regel börjat mogna och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Om den lossnar i tidigt skede kan den till och med återbildas. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma ut i små omgångar och vissa märker inte ens av den.
 
Egna tankar om föregående vecka: Denna veckan i princip flög iväg tycker jag, även om jag tycker tiden just nu går väldigt långsamt. Jag mådde fortsatt bra, förutom ryggen fortsatte att krångla, men sammandragningarna var som tidigare vecka. Däremot kände jag för första gången ett tryck neråt, och att det kom ganska intensiva stötar och gjorde ont i underlivet. Sömnen var fortsatt kass, vaknade som en timer mellan 05-06 varje morgon, även om jag då bara hade sovit 3-4 timmar. Och fortsatt spring på toaletten då hon nu måste sjunkit längre ner för nu är trycket på blåsan konstant, inte en stund på dagen jag inte känner mig kissnödig.
Det var också dags för ett besök hos barnmorskan igen och vi sammanfattade graviditeten och skrev ner mina önskemål inför förlossningen, hjärtljuden fortsatte ligga på 140, SF-måttet hade ökat 1 cm som vanligt och låg på 32 och vågen visade ungefär +12 kg. Kändes konstigt när jag gick därifrån och hon sa "då får vi se om vi ses nästa besök då" som är 5 dagar innan BF. Jag hade nog inte greppat riktigt att vi kan få barn när som helst men samtidigt började jag känna mig så klar med denna graviditet och så redo! 
Förlossningsväskan packades färdigt och jag skrev också ett eget förlossningsbrev att ta med.
Nu väntar vi bara, jag är klar med mina sista to-do's både i hemmet och det sista som skulle inhandlas, så nu väntar vi bara på minsta vink att det är dags och vi får åka och träffa våran dotter för första gången. Jag hoppas innerligt nu att detta är sista veckouppdateringen jag gör även fast jag tror denna damen kommer trivas alldeles för bra i mammas mage :-)

Kommentera inlägget här :