Hemmaspa

 
Hur gött är det inte att avsluta veckan med ett litet hemmaspa? Det har jag precis ägnat mig åt. Dusch, hårinpackning och hemmagjorda ansiktsmasker.
 
Tänkte dela med mig av receptet på dessa två som gjorde underverk i mitt torra fejs. Och hur många är inte extra torra såhär under vintertid? 
 
Jag började iallafall med en ansiktsskrubb. Du behöver:
3 msk minimjölk/lättmjölk (standardmjölk för torr hud)
3 msk honung
1 msk havregryn
 
Blanda alla ingredienserna i en skål tills du har en tjock kräm. Rengör ditt ansikte, och fördela scrubben. Massera försiktigt med fingrarna i ett par minuter. Ta bort scrubben med ljummet vatten.
 
Extra vetande: Honung mjukgör, fuktar och tar bort bakterier.
 
Sedan körde jag på en uppfräschande ansiktsmask som passar alla hudtyper. Du behöver:
En äggula
Två tsk honung
En tsk citron
Två tsk vetekli (jag hade dock inget hemma så jag testade vetemjöl)
 
Blanda ihop allt i en skål och applicera sedan i ansiktet (obs! undvik ögonlocken). Låt verka i 15-20 minuter. Skölj av med ljummet vatten och avsluta med din favoritlotion.
 
Extra vetande: Ägg fungerar bra mot rynkor och stramar upp ansiktet. Det kommer du känna när du lagt på masken. Citron bleker tex pigmentfläckar och honung är riktigt bra mot de torra partierna. Du skulle tex enbart kunna smörja in ansiktet i honung. 
 
Så nu känner jag mig som en ny människa och redo för en ny jobbvecka :)
 
 
 
Använder mig utav denna hårinpackning från Lanza. Helt gudomligt till torrt hår och luktar såå gott!
 
/M

Kommentera inlägget här :