Vecka 38

Vecka 38 (37+1)
 
Bebisen: Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång. I den här veckan väger barnet runt 3200 gram, och är omkring 49 cm långt. De allra flesta barn ligger med huvudet nedåt nu. När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen. Allt fler känner förvärkar. Förlossningen är jobbig även för barnet. När livmodern drar ihop sig som mest går det under ett ögonblick inget blod med syre och näring in till barnet, som så att säga får "hålla andan" under några sekunder. Men barnet klarar detta väl, och har till exempel lagrat extra näring som det kan använda. Barnet har också lagt på sig fett under huden för att det inte ska bli kallt när det kommer ut i en betydligt svalare värld. Underhudsfettet fungerar också som energireserv den första tiden efter födseln.
 
Kroppen: Nu närmar sig förlossningen med stormsteg. Se till att du vet var din partner befinner sig och att du lätt kan få kontakt. När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen. Allt fler känner förvärkar. Det som skiljer förvärkar från sammandragningar är att värkarna oftare gör ont. Först blir magen hård, precis som tidigare, men efteråt kan en molande känsla finnas kvar. Smärtan sitter långt ner i magen eller ländryggen och påminner om mensvärk. Långt ifrån alla får dock någon förvarning om att förlossningen är på gång. När du väntar ditt första barn är det vanligast att barnet kommer efter beräknat datum.
 
Egna tankar om föregående vecka: Förra veckan var en riktigt bra vecka. Inte lika mycket förvärkar som tidigare, foglossningen är bra mycket bättre sen jag slutade jobba, det enda som hänger i är värken i ryggen. Samma fläck som gör riktigt ont i princip hela dagarna, måste vara något som kommit i kläm eller något som trycker där. Sammandragningarna kom betydligt oftare än innan dock, men det är inget som direkt gör ont, mest obehagligt och spänner mycket mer än innan. Bebis var också mer livlig denna veckan, mycket mer sparkar och böka runt. Annars var det lugnt, känns som lugnet före stormen?
Vi var också iväg på tillväxtultraljud eftersom jag hamnat en bit under på kurvan. Blev nervös när vi klev in, hade ju läst innan om gravida som fått göra kejsarsnitt för att bebisen inte mått bra. Men det visade sig att allt var bra där inne, en liten krabat på ca 2800 g låg där inne och gottade sig i rätt mängd fostervatten. Snäppet under vad man "ska" väga men ändå så nära en "normal" bebis man kunde komma. Så det var skönt!
Upplevde magen fortfarande som väldigt hög och även fast hon ligger fixerad långt ner så blev jag fortfarande lätt andfådd. även fast jag stod still, och fick luta mig lite bakåt för att få luft när jag satt. Och fortfarande ett evigt spring på toaletten..
Jag blev också överraskad av världens bästa vänner med en babyshower, så tacksam!
Började känna mig mer och mer redo för förlossningen och vad det är jag ska få uppleva, även fast jag fortfarande inte riktigt förstått att det ligger en liten människa inuti mig som jag kommer vara mamma åt resten av livet. Mamma. Det är så häftig och så nära nu! ♥

Kommentera inlägget här :