Vecka 29

Vecka 29 (28+0)
 
Bebisen: Fostret väger nu runt 1400 gram och är ungefär 40 centimeter långt. Det är tillräckligt stort för att kunna sparka på revbenen och även slå mot urinblåsan. En del kan sparka så hårt att man blir öm under revbenen. Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Ännu behöver fostret inte vända sig med huvudet nedåt eftersom det fortfarande finns gott om plats att ändra läge. Pojkars testiklar sitter för närvarande i ljumsken. Fostret kan drömma nu. I undersökningar har det visat sig att fostret har perioder av drömsömn.
 
Kroppen: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet. Nu besöker du din barnmorska varannan eller var tredje vecka, beroende på hur du mår och vilket stöd du behöver. Varje besök tar cirka 30 minuter och varje gång mäter man ditt blodtryck och din mage samt lyssnar på fosterljuden.

Egna tankar om föregående vecka: Så säger vi hej och välkommen till den berömda halsbrännan då! Trodde faktiskt jag skulle slippa men det har kommit smygande under veckan och eskalerade igår kväll när jag skulle sova, och självklart hade jag inte tillgång till några tabletter så det var bara härda ut. Men nu är jag lite mer preppad så får vi se om det hjälper. Varit oerhört varm i kroppen denna veckan, framför allt händer och fötter. Även ännu mer svullen i benen. Hon håller sig fortsatt väldigt lugn där inne tycker jag men har kommit på att man kan banka mamma lite på revbenen, det gör inte ont men är väldigt obehagligt. Blåsan är ju också fortfarande en favorit! Börjar bli svårare att hitta bekväma sovställningar så sömnen har fått tagit lite stryk igen. Bullat upp med täcket mellan benen emellanåt men det har inte riktigt hjälpt. Börjar inse att magen faktiskt börjar bli rätt stor nu, när jag har kläder på mig reflekterar jag oftast inte över magen så mycket men så fort jag klär av mig.. "hjälp". Det känns också när jag böjer mig framåt nu att det tar emot. Skickade denna veckan också in alla papper till försäkringskassan om mammaledighet. Mammaledighet.. Stort! Så bestämmer de sig för att godkänna min ansökan har jag inte många jobbpass alls kvar. Känns både jätteskönt och lite ångestladdat. Inte riktigt redo att gå hem än och säga hejdå till kollegorna, men jag får väl hälsa på! 
Hur som helst, ännu en bra vecka, tredje och sista trimestern är inledd, 83 dagar kvar.. Vi längtar! ♥
 
 

Kommentera inlägget här :